NAVI: флагман українського кіберспорту
Репрезентація української культури на світовій арені набула особливого значення у зв'язку з трагічними подіями останніх років. Багатьом стало зрозуміло, що для розв'язання проблем необхідно звертатися по допомогу до світової спільноти, і тут важливо, щоб світова спільнота знала, з ким має справу. Ви запитаєте: до чого тут кіберспорт? Річ у тім, що українські кіберспортсмени, як-от Олександр Костильов, і бізнесмени, як-от Максим Кріппа, впливають на сприйняття України в очах багатомільйонної аудиторії.
Світова аудиторія кіберспорту
Для того, щоб розуміти, з ресурсом якого потенціалу ми маємо справу, слід звернути увагу на деякі цифри. Світова аудиторія поціновувачів кіберспорту 2020 року збільшилася до 475 мільйонів, 2021 року аудиторія зросла до 524 мільйонів, а до кінця 2023 року становила 574 мільйони. Водночас обсяг світового ринку кіберспорту експерти оцінили в майже $2 мільярди 2023 року і прогнозують зростання на рівні понад 20% - до $2,4 мільярда 2024-го.
Як бачимо, світовий ринок кіберспорту розвивається стрімко, він ще не досяг свого піку, але перебуває на стадії зростання. У цей поїзд, що набрав непогані оберти, вскочити вже непросто, але, на щастя, Україні й не потрібно застрибувати на ходу. У нас уже є сильні гравці, клуби та організації.
Приміром, кіберспортивну організацію NAVI було створено далекого 2009 року під турнір Intel Extreme Masters у Дубаї. Останній пройшов успішно, але запам'ятався фанатам українського кіберспорту саме тим, що під нього було створено професійну кіберспортивну організацію, яка почала набирати оберти і вже наступного року здобула три чемпіонства на трьох головних світових турнірах.
Український кіберспорт «до» і «після» повномасштабного
Україна долучилася до кіберспорту доволі швидко, хороша реакція на тренди та можливості призвела до того, що сьогодні країна вважається справжньою кузнею кіберспортивних зірок. Про те, як розвивалося українське кіберспортивне ком'юніті, можна судити з історії становлення та масштабування NAVI.
За роки від моменту заснування до 2024-го кіберспортивна організація «народжених перемагати» обросла новими командами та підрозділами. Якісь напрямки, DotA, FIFA, виявилися більш перспективними, якісь, StarCraft II і League of Legends - менш. Однак уже 2011-го року NAVI стала переможцем турніру The International, з рекордним на той момент призовим фондом в один мільйон доларів США. У 2014-му «народжені перемагати» створили американський підрозділ Dotа, але спорт - є спорт і невдачі тут трапляються. Через кілька місяців керівництво організації ухвалило рішення про розформування NAVI.US.
У наступні кілька років у NAVI з'являлися нові підрозділи і команди, природно, зростали призові фонди, суми спонсорських контрактів і кількість завойованих нагород. Але все це відбувалося в рамках так званого СНД-кіберспорту. До певних подій кіберспортивне ком'юніті колишніх країн СНД було досить згуртованим і на світовій арені сприймалося як певний моноліт.
Остаточну крапку в такому позиціонуванні поклав початок повномасштабної війни. Реакція українських кіберспортсменів на активні військові дії на всій території України була однозначною - відхід від співпраці та викреслення будь-якої можливості спільних ігор. NAVI опинилася серед перших українських кіберспортивних організацій, яка відмовилася від російської мови як мови трансляцій. Незважаючи на очевидні патріотичні мотиви, таке рішення далося непросто, оскільки було пов'язане з перебудовою налагоджених процесів і перспективою втратити частину аудиторії та частину грошей.
Початок повномасштабної війни для NAVI збігся з приходом нового власника - Макса Кріппи. Іншим клубам і командам так не пощастило, але і везіння NAVI було чистим збігом. Річ у тім, що рішення про придбання кіберспортивної організації Максим Кріппа ухвалив задовго до трагічних подій. І хоча подробиці угоди не розголошуються, але можна зробити висновок, що під «задовго до» слід мати на увазі кілька років. Адже за договором Максим Кріппа мав виконати низку умов і тільки після цього стати повноправним офіційним власником NAVI.
Прихід нового досвідченого власника став для NAVI поштовхом для розвитку і підтримкою під час повномасштабної війни. Рішучі управлінські дії допомогли організації не тільки вистояти, а й поставити черговий дуже важливий у всіх сенсах рекорд. Трансляція матчу між Monte і Natus Vincere набрала на піку 59 тисяч глядачів. Цифра вражає насамперед тим, що це була україномовна трансляція.
Навіщо Україні кіберспорт?
Ще однією важливою особливістю управлінського стилю Макса Кріппи є те, що підприємець орієнтований на побудову соціально-відповідального бізнесу. І війна, як би сумно це не було, яскраво продемонструвала орієнтацію на підтримку суспільства в дії.
NAVI - популярна організація, а склад команди з Counter-Strike - зірковий і легендарний. У руках у відомих гравців і лідерів думок є ресурс, який складно переоцінити. Вони можуть звернути увагу на проблему і попросити допомоги. Під впливом Макса Кріппи і не без його участі, українські кіберспортсмени так і зробили.
Наприкінці першого року повномасштабного вторгнення NAVI організувала турнір на підтримку фонду Володимира Зеленського UNITED24. Турнір BORN TO BE BRAVE зібрав 20 найкращих гравців і підвищений інтерес з боку глядачів. Підсумковий рахунок: 400 тисяч доларів США, які вдалося зібрати на благодійність. Ще 100 тисяч доларів США перерахував сам Максим Кріппа, продемонструвавши не тільки любов до круглих чисел, а й свою патріотичну позицію.
На цьому благодійні ініціативи NAVI не закінчуються. Можна згадати перемогу жіночої команди NAVI з Counter-Strike. У 2023 році NAVI Javelins стали переможницями чемпіонату Gamers Without Borders 2023 Fe. Тоді «Джевелінки» вибороли не лише титул, а й можливість передати 1 мільйон доларів США на підтримку охорони здоров'я України.
Однак, не варто думати, що кіберспорт потрібен Україні тільки для донатів. Благодійність - лише частина тієї допомоги, яку кіберспортивне ком'юніті може надати. Головне ж - розвиток ринку та отримання пристойних доходів зі сплатою податків. Нові кластери економіки - це і можливість заробляти, і залучати інвестиції. Свій продукт воюючій Україні дуже потрібен і добре, якщо це буде не сировинна економіка.